Connect with us

Petícia za zachovanie sprievodcov vo vlaku

Spravodajstvo

Petícia za zachovanie sprievodcov vo vlaku

Petícia za zachovanie sprievodcov vo vlaku

KÚTY (rz) – Aj Záhoráci sa môžu v týchto dňoch podpisovať pod petíciu za zachovanie sprevádzajúceho personálu vo vlakoch, ktorú iniciovali Federácia strojvodcov a Odborové združenie železničiarov. Petícia je reakciou na rozhodnutie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), že sprievodcov na vybraných tratiach zruší.

Ešte začiatkom tohto roka zostali cestujúci na trati Skalica – Kúty šokovaní. Dozvedeli sa totiž, že ich vlaky budú premávať bez sprievodcu či vlakvedúceho. ZSSK avizovala spustenie pilotného projektu, v rámci ktorého budú sprievodcovia a vlakvedúci nahradení samoobslužným výpravným systémom (SVS). Projekt sa na Záhorí týka tratí Kúty – Skalica a Zohor – Záhorská Ves, v rámci našej krajiny je však doň zahrnutých ešte ďalších 14 tratí. Federácia strojvodcov SR s takýmto krokom nesúhlasí a vedeniu ZSSK to oznámila aj v otvorenom liste. „Neustále poukazujeme na skutočnosť, že zrušením personálu vo vlakoch sa rapídne znižuje úroveň bezpečnosti železničnej prepravy a zároveň klesá úroveň poskytovaných služieb v zmysle pravidla „žiadny personál – žiadny servis“. Vlakový personál, to sú vysoko kvalifikovaní profesionáli, ktorí majú všetky znalosti potrebné k tomu, aby sa o cestujúcich postarali v prípade nehody alebo mimoriadnej udalosti,“ pripomenula Federácia strojvodcov.

Nespokojnosť vyjadrili aj samotní cestujúci. „Naše obavy zo zníženia bezpečnosti cestovania sú opodstatnené z viacerých dôvodov. Jedným je napr. plánovaný spôsob predaja cestovných lístkov,“ hovorí Katka, ktorá cestuje vlakom každý deň do práce. Na trati Skalica – Kátov – Holíč – Kopčany – Gbely – Kúty sa cestovný lístok dá kúpiť len v Skalici a Gbeloch. jedným z ponúkaných spôsobov by v neobsadených tarifných bodoch mala byť kúpa lístka u rušňovodiča. „To doslova hraničí s hazardom. Náplňou práce rušňovodiča je riadenie a obsluha vlakov, predaj lístkov tam rozhodne nepatrí. Práca rušňovodiča vyžaduje maximálnu sústredenosť a pozornosť. Obávam sa, že v prípade naplnenia vízie zrušenia sprevádzajúceho personálu by prišlo k porušeniu článku 36 Ústavy SR, ktorá zaručuje bezpečnosť a ochranu zdravia zamestnancov pri práci,“ uviedla Katka. Dodala, že pri cestovaní zažila na trati Kúty – Skalica už všeličo: zrazenie zveri, ale aj človeka, popadané stromy, požiare na trati, nevoľnosti spolucestujúcich, ale aj agresívnych cestujúcich. „Kto bude riešiť kolízne situácie, keď vo vlaku nebude sprievodca? Rušňovodič z riadiacej kabíny? Ekonomika predsa nemôže byť nadradená bezpečnosti ľudí,“ zdôraznila.

Federácia strojvodcov a Odborové združenie železničiarov sa spolu s cestujúcimi rozhodli proti zrušeniu sprevádzajúceho personálu vo vlakoch zabojovať aj petíciou. Tá je okrem iného zverejnená na stránke www.peticie.com, kde ju zatiaľ podporilo vyše 700 ľudí. Pod petíciu sa podpísalo aj viacero cestujúcich zo Skalice, Holíča, Senice, Kútov, Šaštína-Stráží či Malaciek.

Čítajte ďalej
Tiež sa Vám môže páčiť…

Viac v téme Spravodajstvo

To Top