Connect with us

Vo vlaku bez sprievodcu?

Téma

Vo vlaku bez sprievodcu?

Vo vlaku bez sprievodcu?

Cestujúci na trati Skalica – Kúty zostali šokovaní. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tu totiž avizovala zrušenie sprevádzajúceho personálu. Reálne tak hrozí, že vo vlakoch na tejto trati už sprievodcu či vlakvedúceho v budúcnosti nestretnete. Cestujúca verejnosť je pobúrená, obavy má najmä o svoju bezpečnosť.

 ZSSK chystá spustenie pilotného projektu, v rámci ktorého má sprievodcov a vlakvedúcich nahradiť samoobslužný výpravný systém (SVS).  Federácia strojvodcov SR ako odborová organizácia zamestnancov železníc už vedeniu ZSSK zaslala otvorený list, v ktorom projekt kritizuje a upozorňuje na bezpečnostné riziká.

„Neustále poukazujeme na skutočnosť, že zrušením personálu vo vlakoch sa rapídne znižuje úroveň bezpečnosti železničnej dopravy a zároveň klesá úroveň poskytovaných služieb v zmysle pravidla ,žiadny personál – žiadny servis.´ Vlakový personál, to sú vysoko kvalifikovaní profesionáli, ktorí majú všetky znalosti potrebné k tomu, aby sa o cestujúcich postarali v prípade nehody alebo mimoriadnej udalosti,“ pripomína v otvorenom liste federácia strojvodcov.  Uvádza aj príklad: v úseku Gbely – Kúty sa 3. januára stala železničná nehoda, keď vlak narazil do spadnutého stromu a ten strhol aj trolejové vedenie nad traťovou koľajou. Rušňovodič doslova zázrakom vyviazol bez zranenia, keď stihol skloniť hlavu pod riadiaci pult.  Ak by vo vlaku nebol vlakvedúci, ktorý cestujúcich upozornil, aby neotvárali dvere, na pohľad banálna nehoda mohla mať fatálne dôsledky. Nikto totiž nevedel, či je spadnuté trolejové vedenie už vypnuté. Sprevádzajúci personál nie je podľa Federácie strojvodcov vo vlaku len preto, aby  skontroloval cestovný lístok. „Je tam práve pre prípady, kedy riadi záchranné práce, zabraňuje šíreniu paniky a vie poskytnúť prvú pomoc cestujúcim aj rušňovodičovi.“

Na situáciu federácia strojvodcov upozornila aj starostov a primátorov obcí a miest ležiacich na trati Skalica – Kúty. Zároveň ich vyzvala, aby iniciatívu za zachovanie sprevádzajúceho personálu vo vlaku podporili, a vedenie ZSSK žiadali o prehodnotenie projektu. „V EÚ sa spúšťa kampaň, ktorá varuje pred nebezpečnou tendenciou rušenia vlakového personálu. Federácia strojvodcov sa k tejto myšlienke pripája. Život, zdravie a pohoda našich zákazníkov a kolegov má pre nás väčšiu hodnotu, ako ušetrené peniaze,“ zdôrazňujú železniční odborári.

Priveľa otázok…

Aj cestujúcich prekvapuje, že železnice na jednej strane presviedčajú ľudí , aby autá vymenili za železničnú dopravu, a na strane druhej podnikajú kroky, ktorými sa znižuje bezpečnosť cestovania. Chcú urobiť všetko pre to, aby k zrušeniu sprevádzajúceho personálu na trati Skalica – Kúty nedošlo. „Naše obavy sú opodstatnené z viacerých dôvodov. Jedným je napr. plánovaný spôsob predaja cestovných lístkov,“ prezrádza Katka, ktorá cestuje vlakom každý deň do práce. Na trati Skalica – Kátov – Holíč – Kopčany – Gbely – Kúty sa  cestovný lístok dá zakúpiť len v Skalici a Gbeloch. Jedným z ponúkaných spôsobov by v neobsadených tarifných bodoch mala byť kúpa lístka u rušňovodiča.  „To doslova  hraničí s hazardom. Náplňou práce rušňovodiča je riadenie a obsluha vlaku, predaj lístkov tam rozhodne nepatrí. Práca rušňovodiča si vyžaduje maximálnu sústredenosť a pozornosť. Obávam sa, že v prípade naplnenia vízie zrušenia sprevádzajúceho personálu by prišlo k porušeniu článku 36 Ústavy SR, ktorá zaručuje bezpečnosť a ochranu zdravia zamestnancov pri práci,“ zdôrazňuje Katka. Dodáva, že cestujúci zažili na trati Kúty – Skalica už všeličo: zrazenie zveri, ale aj človeka, popadané stromy, požiare pri trati, nevoľnosti spolucestujúcich, aj agresívnych cestujúcich. „Kto bude riešiť kolízne situácie, keď vo vlaku nebude sprievodca?  Rušňovodič z riadiacej kabíny? Ekonomika predsa nemôže byť nadriadená bezpečnosti ľudí!“

Na trati 114 ležia tri mestá – Skalica, Holíč a Gbely. Nejde teda o nerentabilnú samotu pre lese, ale o permanentne vyťažený spoj. „Cestujúci by skôr očakávali posilnenie železničnej dopravy na trati a pridanie chýbajúcich večerných prípojov, nie opatrenia vedúce k zníženiu bezpečnosti cestujúcich,“ dodáva Katka.

foto: ZSSK

Čítajte ďalej
Tiež sa Vám môže páčiť…

Viac v téme Téma

To Top