Prečo cyklocesta Adamov – Kopčany nebude asfaltová?
Autor
Obľúbená cyklocesta z Adamova do Gbiel má asfaltový povrch, ktorý si pochvaľujú cyklisti aj korčuliari. Aktuálna výstavba nazvaná Moravská cyklotrasa: úsek 5. Adamovské jazerá – Kopčany, cyklolávka Mikulčice, bude mať makadamový povrch, z čoho nie sú nadšení najmä cestní cyklisti.
Prečo investor uprednostnil penetračný makadam, vysvetlil pre Záhorák Peter Kováčik z odboru komunikácie Úradu TTSK.
Trnavský kraj ako investor povinne konzultoval projektovú dokumentáciu so Slovenským vodohospodárskym podnikom (SVP), ktorý je správcom ochrannej hrádze. Zo strany SVP boli stanovené konkrétne podmienky, za ktorých bolo možné realizovať stavbu. Jednou zo zásadných podmienok, ktorú bolo nevyhnutné dodržať, bol aj typ povrchu, ktorým je penetračný makadam.
O makadamový povrch sa treba starať, valcovať ho, upravovať, na rozdiel od asfaltového. Bude to robiť TTSK aj po skolaudovaní cyklocesty?
Po zrealizovaní stavby bude cyklotrasa zverená do správy organizácie TTSK, ktorá bude zabezpečovať komplexnú správu a údržbu predmetného úseku.
Na pomerne novej makadamovej cyklotrase z Brodského smerom do Moravského Sv. Jána už vidieť, že sú v nej priehlbiny, odkryté väčšie kamene, nejde sa po nej tak dobre ako po asfaltovej. Bude cyklotrasa z Adamova do Kopčian valcovaná aspoň raz do roka?
Vychádzajúc z podmienok eurofondovej výzvy aj tento úsek je cykloturistická trasa. Tomu je potrebné aj prispôsobiť druh používaného bicykla.
Makadamové cesty – aj napriek zákazu vstupu na ne – ničia nedisciplinovaní vodiči. Čo sa s tým dá robiť?
Ochranná hrádza rieky Morava primárne plní funkciu vodohospodárskeho objektu. Z uvedeného dôvodu SVP ako správca ochrannej hrádze stanovil podmienky jej využívania pre motorové vozidlá. Na okrajoch úsekov vybudovaných cyklotrás sa nachádzajú cyklorampy, ktoré zabezpečujú obmedzenie prejazdnosti motorových vozidiel bez príslušného oprávnenia, ktoré vydáva SVP.
Na začiatku aktuálnej výstavby cyklotrasy Adamovské jazerá – Kopčany je na tabuli uvedené, že bude trvať 30 mesiacov, čo je pomerne dlhá doba… Kedy by mala byť skolaudovaná?
Na dočasnej informačnej tabuli na hrádzi Moravy je uvedená dĺžka realizácie projektu. Samotná výstavba cyklotrasy je len jedna z aktivít projektu naplánovaná podľa projektovej dokumentácie v celkovej dĺžke trvania maximálne 12 mesiacov od začiatku realizácie aktivity. Predpokladaný termín ukončenia stavebných prác je apríl 2026.
Jozef Kollár, foto autor
