Connect with us

Zakladateľ a majiteľ firmy Sekulská keramika Jozef  Húšek: Do vitríny si dnes keramiku už nikto nekupuje…

Rozhovor

Zakladateľ a majiteľ firmy Sekulská keramika Jozef  Húšek: Do vitríny si dnes keramiku už nikto nekupuje…

Svoj biznis postavil na rozvíjaní tradičného slovenského remesla a láske k hline. Prvým vlastnoručne zhotoveným výrobkom bola hranatá keramická dóza, dnes jeho sortiment pozostáva z približne 600 druhov rôznych keramických výrobkov, ktoré končia nielen na Slovensku, ale putujú aj ďaleko za hranicei. Majiteľ Sekulskej keramiky Jozef Húšek hovorí, že keď investujete do nových technológií a počúvate zákazníka, ste v remesle úspešný. 

 

Keramika a vzťah k nej vás sprevádza už od učňovských liet…

Doma sme mali viacero keramických výrobkov a mne sa vždy páčili. Najviac ma zaujala polievková misa z porcelánu, ktorá je dodnes u mojich rodičov. Po skončení základnej školy som chcel pracovať s hlinou a drevom. Medzi ôsmou a deviatou triedou ZŠ sa mi naskytla príležitosť brigády v Poštorenských keramických závodoch v Poštornej. V tejto firme som po skončení základnej školy nastúpil na učebný odbor ako formiar chemickej kameniny. Tu som bol po celý dobu vzdelávania hodnotený ako najlepší učeň ministerstva stavebníctva. Po skončení učilišťa som nastúpil na Strednú priemyselnú školu v Hodoníne, kde som sa skvalitnil vo viacerých odboroch, a získal aj zručnosti pri riadení väčšieho kolektívu ľudí. Z Hodonína potom moje kroky smerovali do Poštorenských keramických závodov, kde som nastúpil ako majster výroby, neskôr vedúci útvaru riadenia akosti a riaditeľ prevádzkarne.

Pre podnikanie v oblasti výroby keramiky ste sa rozhodli v čase, keď ste zastávali vedúcu pozíciu. Čo boli tie najvážnejšie dôvody, ktoré vás motivovali k osamostatneniu sa?

Čo ma viedlo k tomu, aby som odišiel z Poštorenských keramických závodov? Bola to neschopnosť vedúcich pracovníkov, ktorí pracovali nezodpovedne v kolektíve, a samozrejme, aj hospodárske výsledky, ktoré človek nemohol nijako ovplyvniť a bol za ne hodnotený ako manažér. Vtedy to bol taký trend, udávala ho vtedajšia doba – doba po prevrate. A ja som práve vtedy začal podnikať. Nemohol som mať živnostenský list, pretože to bol stret záujmov. Z uvedeného dôvodu som živnostenský list nechal zhotoviť na manželku, pričom som jej robil garanta pri výrobe keramiky. Samozrejme, keramiku som vyrábal ja, a to vždy poobede alebo v nočných hodinách, keď som prišiel z práce.

S akým sortimentom ste začínali a aké výrobky ponúkate dnes? 

Mojimi prvými výrobkami boli keramické podložky, ktoré som začal predávať do zahraničia, a nakoniec prišlo k hrnčekom s menami, s ktorými som sa začal prezentovať už na slovenskom trhu. Všetky tieto výrobky vychádzajú zo starodávnych tvarov našich predkov, a ja som ich zložením surovín povýšil na úžitkové. Spomínanými surovinami sú vysoko kaolinitické íly, ktoré sa vypaľujú na teplotu 1280 stupňov Celzia – odborný názov je kamenina. Všetky výrobky možno používať v mikrovlnnej rúre, v elektrickej rúre, aj v umývačke riadu. Výrobky sú zdobené desiatimi dekormi, ktoré sú zatavené na 850 stupňov Celzia, a sú, samozrejme, aj ručne maľované. Všetko robíme na objednávky, len malé množstvo ide na sklad, a to preto, lebo som odporcom veľkých skladov, ktorých prevádzkovanie je veľkou finančnou záťažou. Musím zdôrazniť, že sortiment rozširujeme na základe dopytu trhu, inšpiráciou sa pre nás stali remeselné a folklórne podujatia. V našom súčasnom sortimente nájdete džbány na sušené huby, bylinky a ovocie s plachtičkami, džbány na mlieko, víno, pivo a domácu masť, rôzne druhy hrnčekov na kávu a čaj, malé aj veľké čajníky, pekáče všetkých druhov, rôzne fľaše na olej a ocot, stolové aj policové koreničky rôznych tvarov a veľkostí, vázy, vázičky, taniere rôznych rozmerov – jednoducho všetko to, čo sa používa v domácnosti. Celkovo vyrábame asi 600 druhov výrobkov a všetky tieto výrobky majú od roku 2000 certifikát kvality, ktorý ich oprávňuje každodenne používať v domácnostiacj aj v reštauráciách.

Sekulská keramika je takpovediac vaše dieťa, vy ste ju stvorili. Čím je charakteristická?

Obec Sekule leží na Záhorí a podlažie Záhoria tvorí piesok. Tomu zodpovedá aj sfarbenie Sekulskej keramiky, ktoré prechádza od žltopieskového až po biele. Každý výrobok má svoju ochrannú známku, ktorá je aplikovaná na výrobku.

Po nežnej revolúcii sa zrazu vyrojilo množstvo keramikárov, ktorých bolo možné stretnúť najmä na jarmokoch. Aké je vaše konkurenčné prostredie dnes?

Po prevrate vzniklo veľa firiem a živnostníkov, ktorí sa venovali výrobe keramiky, v tej dobe tu bola taká džungľa, týkajúca sa zákonov a pohybu výrobkov. Ja som mal pocit, že si každý robí, čo chce. Postupom času to však sám trh vytriedil a dnes zostali len niektorí, pričom medzi nich patrím aj ja so Sekulskou keramikou. Je to vďaka tomu, že som seriózny v komunikácii so zákazníkmi, venujem sa technológiám a pružne reagujem na trh, čo sa potom odráža na každom výrobku, ktorý putuje k zákazníkovi. Celá stratégia obchodu je postavená na kvalite výrobku a jeho dekoroch, ktoré si zákazník môže postupne dokupovať do domácnosti, čím si vytvorí ucelenú zostavu výrobkov. Dnes už nikto nič nekupuje do vitrín, ako sme boli zvyknutí kedysi, všetko je na každodenné používanie, preto dôraz kladieme na praktické hľadisko. Pokiaľ ide o konkurenciu, tá je aj v súčasnosti veľká. Vždy si to overím na Keramických trhoch v Pezinku, kde si každý výrobca môže urobiť prehľad o tom, akým smerom sa uberať do budúcnosti. Mne to veľmi pomáha a na Keramické trhy sa teším. V minulosti, resp. za socializmu, boli firmy, ktoré  sa zaoberali výrobou keramiky a mali regionálny monopol. V dnešnej dobe už ani jedna taká firma neexistuje, a to vďaka konkurencii a slabej inovácii, teda reakcii na trh.

Kto sú vlastne vaši dnešní zákazníci?

Zákazníkom je každý človek, ktorý si kúpi náš výrobok, a samozrejme, sú to aj reštaurácie, koliby a ďalšie prevádzky zaoberajúce sa gastronómiou. Naše výrobky nájdete po celom svete, posielali sme ich prostredníctvom doručovateľských firiem napríklad do Kanady, Austrálie, na Aljašku, do Číny, a pochopiteľne, aj do všetkých európskych štátov. Pred pár rokmi sa dokonca objavili aj v Európskom parlamente, keď sme vyrábali viacero suvenírov pre europoslanca Eduarda Kukana, a pochváliť sa môžeme aj výrobkami pre bývalého prezidenta republiky Ivana Gašparoviča  Samozrejme, našu keramiku si kupujú aj rôzni herci a umelci. Výrobky dodávame do svojej obchodnej siete – do súkromných obchodov, ako sú domáce potreby, kvetinárstva a suveníry. Každý obchod, ktorý odoberá naše výrobky, dostáva exkluzivitu na ich predaj, a žiaden iný obchod v danom meste či obci ich už nedostane. Náš tovar možno vidieť aj na všetkých remeselných jarmokoch a folklórnych festivaloch na Slovensku, kde výrobky sám ponúkam a prezentujem v sekuľskom pracovnom kroji.

Kedysi sa hovorilo, že remeslo má zlaté dno. Platí to podľa vás aj dnes?

Keď sa remeslu venujete naplno a načúvate zákazníkovi, máte úspech. Ale ak niečo robíte len preto, aby ste robili, tak je to ľahkovážne a treba sa nad sebou zamyslieť. Žiaľ, nemám, žiadneho pokračovateľa, ale budem robiť všetko pre to, aby som na toto remeslo niekoho zaučil. Niekoho, kto bude so záujmom pokračovať v dnes už 27-ročnej tradícii výroby Sekulskej keramiky a bude do toho dávať celé svoje srdce.

Viac v téme Rozhovor

To Top